Background Circle Background Circle

Startujemy z metodą projektu

Zaczynamy pracę metodą projektu

Coraz częściej mówi się o tym, że uczniowie najlepiej uczą się wtedy, gdy mogą działać, odkrywać i samodzielnie poszukiwać odpowiedzi. Dlatego w tej edycji programu „Być jak Ignacy” zapraszamy Państwa do rozpoczęcia pracy z uczniami metodą projektu.

Czym jest metoda projektu?

Metoda projektu to sposób nauczania, w którym uczeń staje się aktywnym odkrywcą. Zamiast biernego słuchania czy odtwarzania informacji z podręcznika, uczniowie podejmują wyzwania, rozwiązują problemy i tworzą własne projekty badawcze.

Kluczowe elementy tej metody to:

  • autonomia ucznia – to on podejmuje decyzje i kieruje własnym procesem uczenia się,

  • rola nauczyciela jako mentora – wspiera, inspiruje i moderuje, ale nie narzuca gotowych rozwiązań,

  • praktyczne zastosowanie wiedzy – uczniowie sprawdzają w działaniu to, o czym uczą się na lekcjach,

  • rozwój kompetencji przyszłości – planowanie, współpraca, kreatywność i krytyczne myślenie.

Dlaczego warto?

Badania edukacyjne pokazują, że metoda projektu:

  • zwiększa zaangażowanie uczniów,

  • pomaga im lepiej zapamiętywać i rozumieć materiał,

  • uczy myślenia krytycznego i twórczego rozwiązywania problemów,

  • rozwija umiejętności społeczne i organizacyjne, które są niezwykle ważne w dorosłym życiu.

Dzięki pracy metodą projektu uczniowie nie tylko zdobywają wiedzę – uczą się, jak ją wykorzystywać. A to sprawia, że czują sprawczość, sens i satysfakcję z nauki.

Jak to działa w praktyce?

Projekty realizowane w szkołach, także w ramach X edycji programu Być jak Ignacy, mogą dotyczyć bardzo różnych obszarów – od nauk przyrodniczych, przez technologię, aż po sztukę i kulturę. Kluczem jest zawsze pytanie lub problem badawczy, który staje się punktem wyjścia do pracy.

Uczniowie wspólnie:

  1. formułują temat i cele,

  2. planują etapy działań,

  3. poszukują informacji i prowadzą badania,

  4. wyciągają wnioski,

  5. prezentują efekty swojej pracy przed innymi.

Efektem może być raport, prezentacja, film, wystawa albo… eksperyment pokazowy. To uczniowie wybierają formę, w której najlepiej zaprezentują swoje odkrycia.

Czas na działanie

Rozpoczęcie pracy metodą projektu w ramach programu „Być jak Ignacy” to szansa, by:

  • rozbudzić w uczniach ciekawość świata,

  • dać im przestrzeń do eksperymentów i samodzielnych badań,

  • rozwijać umiejętności przyszłości,

  • pokazać, że nauka jest przygodą – i to przygodą, której oni są autorami.

Zachęcamy Państwa, by w tej edycji potraktować materiały nie jako gotowe scenariusze, ale jako inspirację. To uczniowie powinni stać się odkrywcami, a nauczyciel – przewodnikiem, który towarzyszy im w drodze.