Wprowadzenie do metody projektowej
Metoda projektowa w edukacji: spotkanie z Katarzyną Piętowską-Witek
10 października 2024, godz. 19:00
Link do spotkania: https://tiny.pl/bcs100dc
We współczesnym świecie edukacja wymaga nie tylko przekazywania wiedzy, ale także rozwijania umiejętności praktycznych, kreatywnego myślenia oraz pracy zespołowej. Jednym z podejść, które zyskuje coraz większe uznanie wśród nauczycieli i edukatorów, jest metoda projektowa. Jest to narzędzie, które pozwala uczniom nie tylko na lepsze przyswojenie materiału, ale również na zdobycie kompetencji potrzebnych w realnym życiu i przyszłej karierze. Ale jak zacząć wdrażanie tej metody? Odpowiedź na to pytanie znajdziesz podczas naszego spotkania!
Pierwsze spotkanie: od teorii do praktyki
W tym roku chcemy szczególnie zachęcić Was do pracy metodą projektu. Wspólnie z Katarzyną Piętowską-Witek – inżynier architekt, designerem oraz ekspertką w edukacji projektowej – omówimy najważniejsze aspekty tego podejścia. Nasze spotkanie to idealna okazja, aby zgłębić tajniki metody projektowej, dowiedzieć się, jak wdrożyć ją w praktyce, i zrozumieć, jakie korzyści niesie dla uczniów i nauczycieli.
Katarzyna Piętowska-Witek to prawdziwa pasjonatka edukacji projektowej. Jest założycielką inicjatywy „eduDzielnia”, która specjalizuje się w prowadzeniu warsztatów i projektów edukacyjnych dla dzieci i młodzieży. Dzięki wieloletniemu doświadczeniu i współpracy z różnymi szkołami oraz instytucjami, Pani Katarzyna doskonale rozumie potrzeby współczesnych uczniów. Jej podejście opiera się na przekonaniu, że metoda projektowa to nie tylko nauka przez działanie, ale również sposób na rozwijanie samodzielności, umiejętności komunikacyjnych i pracy w grupie.
Czym jest metoda projektowa?
Metoda projektowa to podejście do nauczania, które angażuje uczniów w tworzenie projektów, zwykle opartych na realnych problemach i wyzwaniach. Zamiast tradycyjnej nauki opartej na podręcznikach i wykładach, uczniowie pracują nad projektami, które wymagają od nich samodzielnego myślenia, poszukiwania informacji oraz rozwiązywania problemów. W trakcie procesu uczą się współpracować, planować i prezentować swoje pomysły – umiejętności, które są nieocenione w życiu zawodowym.
Kluczowym elementem tej metody jest autonomia ucznia – nauczyciel pełni rolę mentora, który wspiera proces, ale to uczniowie sami muszą podejmować decyzje dotyczące realizacji projektu. Dzięki temu rozwijają nie tylko wiedzę teoretyczną, ale także umiejętności praktyczne, takie jak zarządzanie czasem, organizacja pracy czy rozwiązywanie problemów.
Dlaczego warto wdrażać metodę projektową?
Badania pokazują, że metoda projektowa znacznie zwiększa zaangażowanie uczniów i pomaga im lepiej przyswajać materiał. Jest to również sposób na bardziej holistyczny rozwój młodych ludzi – uczy ich myślenia krytycznego, pracy zespołowej i kreatywności. W ramach projektów uczniowie nie tylko zdobywają wiedzę, ale również uczą się, jak wykorzystywać ją w praktyce, co daje im poczucie sprawczości i motywuje do dalszej nauki.
Katarzyna Piętowska-Witek, dzięki swojemu doświadczeniu w architekturze i designie, potrafi doskonale połączyć teoretyczne zagadnienia z praktycznym podejściem do nauczania. Jej projekty często odwołują się do rzeczywistych problemów, co sprawia, że uczniowie widzą sens i wartość swojej pracy.
Co przyniesie spotkanie?
Podczas spotkania Katarzyna omówi konkretne kroki, które można podjąć, aby skutecznie wdrożyć metodę projektową w działaniach edukacyjnych. Przeanalizujemy, jak zacząć pracę metodą projektu, na co zwrócić uwagę podczas planowania zajęć i jakie narzędzia oraz zasoby mogą okazać się pomocne.
📌 Nie przegap tej szansy!
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o metodzie projektowej i jej implementacji w edukacji, zapisz się na nasze spotkanie!